Informatie

2CVCross
Sinds de jaren 50 zijn er Citroen 2CV’s geproduceerd. De afkorting 2CV staat voor “deux chevaux vapeur” wat 2 paardenkracht betekent. In de jaren 70 werd in Frankrijk een rallycross competitie opgezet voor specifiek 2CV’s. Citroen Nederland heeft dit in samenwerking met de Nederlandse Citroen dealers in Nederland opgezet. In die beginjaren waren er meer dan 100 rijders in het kampioenschap. In 1978 werd de 2CVCross Vereniging opgericht.

In de jaren 80 stopten veel dealers met rijden en dit gat werd grotendeels opgevuld door particuliere rijders. Er werd meer op rallycross- en speedwaycircuits gereden en steeds minder op autocrossterreinen. Daardoor heeft de 2CVCross zich in de loop der jaren ontwikkeld van een bijzonder soort autocross naar rallycross onder de vlag van de KNAF. Dit is de overkoepelende organisatie waarbinnen alle autosport valt en dus ook de 2CVCross. Er is een goedgekeurd reglement en elke rijder dient in het bezit te zijn van een licentie. De Nederlandse 2CVCross Vereniging heeft een organisatorische licentie waarmee het jaarlijkse kampioenschap georganiseerd mag worden. Dit kampioenschap loopt van maart tot en met oktober. De wedstrijden vinden plaats op zaterdag of zondag en er wordt gereden op circuits en organisaties die zijn aangesloten bij de KNAF. Momenteel zijn dit het Eurocircuit in Valkenswaard, het Glosso Circuit in Arendonk en Circuit Maasmechelen. Op de website staat altijd een overzicht van de wedstrijddata per seizoen.

Per racedag worden er 1 training en 4 manches gereden. De startposities worden via loting bepaald, waardoor voor alle rijders de winstkansen per dag gelijk zijn. Er wordt per manche gereden voor punten. De punten leveren aan het einde van de dag een dagresultaat op en alle wedstrijden bij elkaar levert het eindresultaat en een kampioen aan het einde van het seizoen op. Het is altijd weer een fraai gezicht hoe de hele meute, tegenwoordig tussen de 10 en 15 auto’s, na de start door de eerste bocht gaat. Voor elke rijder is het een combinatie van stuurmanskunst en geluk wat het eindresultaat levert. Het is ongelooflijk, maar je staat er versteld van wat er allemaal met een 2CV kan. Voor de rijder is het de spanning maar ook zeker de ontspanning die de 2CVCross levert. Het is een club waarbinnen sportiviteit in een hoog vaandel staat en men helpt elkaar dan ook om na, in een manche eventueel ontstane schade, te herstellen of om technische verbeteringen aan te brengen.

Alle auto’s dienen te voldoen aan het reglement. De 2CVCross is een standaard klasse, daarom dienen de motor en versnellingsbak origineel uit de types 2CV, Dyane, Mehari, Ami of besteleend te komen. De volledige eisen zijn te zien op de website onder reglement. De controle op de auto’s wordt gedaan door een eigen technische commissie, elke wedstrijd aanwezig, die wordt benoemd tijdens de jaarvergadering. Het belangrijkste is dat de veiligheid voorop staat. Alle 2CV’s zijn voorzien van een veiligheidskooi, minimaal 4-puntsgordels en een hoofdstroomschakelaar. De rijders dragen een helm, nekband, brandvrije overall en handschoenen. Een crash of koprol levert zelden of nooit enige blessure op.

De 2CV-klasse is opgezet als een betaalbare klasse, wat betekent dat de kosten laag zijn t.o.v. sommige andere klasses in de rallycross of autosport. Zo is het voor vele autosportfans mogelijk om deze sport te beoefenen. Het is onduidelijk hoeveel geld het precies kost, maar met vindingrijkheid kan men veel besparen. De kosten bestaan voornamelijk uit de aanschaf van de auto, aanhanger voor vervoer, stoel, overall, helm, gordels, banden en andere kleine onderdelen. Daarnaast is er het lidmaatschap van de 2CVCross Vereniging en NRV, licentie en het inschrijfgeld per wedstrijd. De afgelopen jaren is gebleken dat de meeste rijders zo tussen de 1000 en 1500 Euro per jaar kwijt zijn. Het eerste seizoen kunnen de kosten wat hoger zijn i.v.m. de aanschaf van alle spullen.

De enige manier om te ervaren hoe het is om met de 2CV te racen is om zelf in te stappen. Je zult merken dat het nog niet zo makkelijk is als het lijkt. Het is ook een prima klasse voor beginnende autosporters. Je mag namelijk al vanaf de leeftijd van 16 jaar beginnen met de 2CVCross. Er dient dan wel eerst een rijtest te worden gedaan op het eurocircuit, waarna de licentie kan worden aangevraagd. Dit gebeurt voor het seizoen meestal in februari.

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen, neem dan contact op met de voorzitter of kom eens langs op een van de westrijddagen.

Leuk om nog te vermelden, is nog dat we door de jaren heen als club ook deel hebben uitgemaakt van verschillende speciale evenementen vaak als opvulling: truckraces op Zandvoort, autosportgala Veronica TV in Ahoy, autosportgala Thialf Heerenveen, speed en design Utrecht en de monsterjam in het Gelredome.